4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Een sterke merkidentiteit bepalen is essentieel

Uw merkidentiteit is de eerste (visuele) kennismaking met uw consumenten op de markt. Met een sterke merkidentiteit kunt u uw consumenten overtuigen van uw product of dienst. Het is hierbij belangrijk dat u loyaal en consistent bent in alle (campagne)uitingen.

Publication

Val op met een sterke merkidentiteit

Wat is merkidentiteit?

De merkidentiteit geeft de presentatie weer van een merk. De identiteit van een merk wordt zowel visueel als verbaal weergegeven. Het is meer dan alleen een logo of slogan. De merkidentiteit is de combinatie van alle visuele, auditieve en emotionele aspecten die een merk definiëren. Een voorbeeld van merkidentiteit is de typografie, het kleurenschema, de tone of voice en de waarden en missie van een bedrijf. Als alle aspecten in lijn liggen met alle uitingen en interacties, wordt er een betrouwbare identiteit van het merk vertegenwoordigt. Door een sterke merkidentiteit bouw je aan je merkloyaliteit, waardoor de consument zich nog makkelijker kan identificeren met het merk.

Het bepalen van de merkidentiteit; hoe doet u dat?

U kunt de merkidentiteit van uw bedrijf ook wel het gezicht van uw bedrijf noemen. Het is de eerste visuele kennismaking naar de consument toe. De merkidentiteit bepalen is een cruciaal proces waarbij u kritisch te werk moet gaan. Ten eerste is het belangrijk dat u kennis heeft van de markt en de concurrentie. Met behulp van uw positionering op de markt bepaalt u vervolgens de merkidentiteit.

Merkidentiteit ontwikkelen

Het ontwikkelen van een merkidentiteit bestaat uit verschillende stappen die uiteindelijk de kern van het merk vormen.

  1. Visuele en verbale elementen.

    U start met het definiëren van visuele elementen zoals het logo en lettertypen.

  2. Kernwaarden bepalen.

    Bepaal uw kernwaarden die de persoonlijkheid van uw merk weerspiegelen.

  3. Doelgroep en positionering.

    Zorg dat u weet wie uw doelgroep is en hoe het merk positioneert ten opzichte van de concurrenten.

  4. Consistentie en communicatie.

    Zorg dat u altijd consistent communiceert in alle marketinguitingen. De merkidentiteit wordt hierdoor versterkt en kan dit helpen bij het opbouw van de merkherkenning en merkloyaliteit.

Merkidentiteit modellen die je hierbij helpen

Om uw merkidentiteit te bepalen, kunt u gebruik maken van verschillende modellen. Zo kunt u bijvoorbeeld het Brandy Equity Model van Keller gebruiken. Het richt zich op de meerwaarde van een merk voor de consument. Het model focust zich op de perceptie en ervaringen van de consumenten. Daarnaast is er ook het Merkidentiteit model van Aaker. Dit model benoemt alle vier de elementen die de identiteit bepalen. De elementen zijn benoemd als strategische vereisten, fysieke en virtuele benodigdheden, bewijsvoering en interne invloed van rolmodellen. Door deze elementen samen te laten werken, zorgt voor u een sterke merkidentiteit.

Merkidentiteit in de praktijk: een mooi voorbeeld

Het is altijd nuttig om te kijken hoe anderen omgaan met de merkidentiteit. Daarom noemen we graag een mooi merkidentiteit voorbeeld om u te inspireren. Een bekend voorbeeld is het bedrijf Coolblue. Coolblue heeft duidelijk gekozen voor klantgerichtheid. De missie is om het voorbeeldbedrijf te zijn op het gebied van klantgerichtheid. Dit hebben ze ook verwerkt in hun slogan: Alles voor een glimlach. Coolblue denkt na over de gehele consumentenreis. Vanaf de eerste aankoopintentie t/m het eerste gebruik van het product/dienst wordt de consument overladen met grapjes en klantvriendelijkheid. U kunt de klantgerichtheid voelen en zien in alle marketinguitingen.

Contact