4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Merkpropositie: raak, relevant en communicatief aanbod richting je consument

Een merkpropositie is een belofte die een merk maakt naar zijn klanten. De merkpropositie benadrukt de unieke eigenschappen van het merk vergeleken met de concurrent. Het geeft een overtuigende reden waarom klanten voor uw specifieke merk zouden moeten kiezen boven de concurrenten. De klanten kunnen hierdoor de waarde van het merk begrijpen en onthouden.

Publication

Merkpropositie

Waarom is een merkpropositie belangrijk?

Een merkpropositie is een belangrijk onderdeel van uw marketingstrategie, aangezien het bijdraagt aan een sterke merkidentiteit en doelstellingen. Een sterke merkpropositie geeft richting aan de organisatie, waardoor de medewerkers dezelfde boodschap uitdragen. Daarnaast onderscheidt uw merk zich van de anderen met een unieke merkpropositie. Hierdoor wordt uw concurrentiepositie versterkt. Bovendien zal een consistente merkpropositie een waardevolle merkpositie opleveren, omdat er een sterke merkherkenning is, waardoor er kwaliteit en vertrouwen ontstaan.

Stappen om een merkpropositie te creëren

Om zelf een sterke merkpropositie op te stellen, helpen we u graag door middel van de volgende stappen:

  1. Bepaal uw doelgroep

Maak een keuze op welke groep u wilt focussen.

  1. Onderzoek de behoeften en wensen van uw doelgroep
    Bekijk wat uw doelgroep zich typeert en creëer bijvoorbeeld persona’s.
  2. Analyseer uw concurrenten

Ga op onderzoek naar hoe uw concurrenten positioneren vergeleken met uw merk.

  1. Ontwikkel uw merkpositionering

Gebruik bijvoorbeeld het Brand Key model om uw merkpropositie te bepalen.

  1. Vertaal uw merkpositionering naar uw merkbelofte. Focus hierbij ook op de emotionele waarde van de klant.
  2. Ga testen met uw merkpropositie
    U kunt uw merkbelofte testen, evalueren en vervolgens verfijnen.

Casestudy’s van succesvolle merkproposities

We leggen u twee casestudy’s voor van een succesvolle merkpropositie. De merkbelofte van het merk Nike is ‘Just Do It’. Het is een krachtige en inspirerende boodschap die sporters op alle niveaus aanspreekt. Hierbij worden sporters aangemoedigd om hun grenzen te verleggen en doelen na te streven. De merkpropositie maakt een emotionele connectie met de doelgroep, doordat ze focussen op motivatie en mentaliteit.

Naast Nike noemen we ook Coolblue als succesvolle merkpropositie. Coolblue begrijpt goed de wensen en behoeften van de klant. De propositie is ‘alles voor een glimlach’. Coolblue is altijd bezig met de klantbeleving, door hen blij te maken met humor.

Veelgestelde vragen

Wat is een merkpropositie?

Een merkpropositie is een belofte van het merk die zij doen aan de klanten. De unieke belofte onderscheidt het merk ten opzichte van de concurrenten.

Hoe maak je een merkpropositie?

Het is belangrijk dat u goed in kaart hebt wie het merk is en waar het merk voor staat. Daarna kunt u inhoud geven aan de identiteit en kunt u aan de slag met merkbelofte en merkwaarden.

Merkpropositie vs. waardepropositie

De merkpropositie is voornamelijk gefocust op het merk als geheel en de positie in de markt. De waardepropositie focust zich op specifieke producten of dienst.