Fatboy wint zaak tegen Coolado: Modelinbreuk vastgesteld
Een recente uitspraak van de rechtbank Den Haag op 21 augustus 2025 heeft bevestigd dat het model van Fatboy voor de Lamzac ligzak inderdaad bescherming geniet tegen inbreuk. Coolado, die een vergelijkbaar product onder de naam LayTube op de markt bracht, werd door Fatboy aangeklaagd voor schending van het geregistreerde model. De zaak kwam voor de rechter nadat Fatboy op 18 maart 2025 een sommatie had verstuurd, die door Coolado werd afgewezen.
Fatboy, fabrikant van de bekende Lamzac ligzak, had het model geregistreerd op 28 januari 2015 als een Europees Unie model. Het ontwerp betreft een opblaasbare ligzak die makkelijk met lucht gevuld kan worden. Coolado, die vergelijkbare producten maakt, bracht de LayTube op de markt als concurrent van de Lamzac. Fatboy verweet Coolado dat de LayTube visueel te veel overeenkomt met het beschermde ontwerp, en vorderde onder andere een verbod op verkoop, opgave van leveranciers, vernietiging van voorraden en betaling van proceskosten.
In haar verweer stelde Coolado dat de LayTube afwijkt van de Lamzac doordat het ontwerp symmetrisch is, een ventiel bevat en een andere gebruiksfunctie heeft. Daarnaast werd betoogd dat het model van Fatboy technisch bepaald is, en daarmee niet beschermd kan worden als model. De rechter was echter van mening dat het ontwerp van Fatboy niet louter door technische aspecten wordt bepaald en daarom in beginsel , dat niet louter technisch is, als model kan worden beschermd. Ook werd geoordeeld dat de LayTube dezelfde algemene indruk wekt als de Lamzac, ondanks de verschillen die Coolado aanvoerde, zoals het ventiel en de symmetrie. De stelling dat de LayTube een andere gebruiksfunctie zou hebben, werd door de rechtbank eveneens verworpen.
Het voorlopige oordeel van de voorzieningenrechter was dan ook duidelijk: de LayTube maakt eenzelfde algemene indruk als de Lamzac, en daarmee is sprake van inbreuk op het Europese model van Fatboy. Coolado werd verplicht om de gevorderde opgave van leveranciers en verkoopinformatie te verstrekken, en een verbod op verdere inbreuk werd opgelegd. Het verzoek om vernietiging van de voorraad werd echter afgewezen.
Fatboy had al eerder bevestigd gekregen dat de geldigheid van het model in andere rechtsgebieden, zoals het Hof Den Haag en de Kamer van Beroep van het EUIPO, onbetwist was. De rechtbank benadrukte bovendien dat de LayTube, ondanks enige variaties, visueel overeenkomt met de Lamzac, vooral wanneer deze in opgerolde vorm wordt gepresenteerd. Het uiteindelijke vonnis verplicht Coolado tot de betaling van proceskosten ten bedrage van €16.011,40.
De LAMZAC & LayTube naast elkaar
Fatboy & Coolado
