4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Havaianas

Bekend merk voor teenslippers

Havaianas

Het bekende merk HAVAIANAS brengt al sinds 1962 teenslippers op de markt en wordt veel geïmiteerd.

“Imitation is the sincerest form of flattery.” Dat mag zo zijn, maar veel houders van bekende merken zijn er toch niet gelukkig mee dat hun succesvolle product zo enthousiast wordt nagebootst. Onze westerse vrije markt economie moedigt concurrentie aan omdat dit voor de consument de beste prijs/kwaliteit verhouding oplevert. Nabootsen mag en aanhaken mag ook. Alleen als er inbreuk is op rechten van Intellectueel Eigendom mag Havaianas iets doen tegen na-apers. In een aantal rechtszaken oordeelde de rechter dat er inbreuk op auteursrechten of merkrechten plaatsvond. Vaak ook werd geen inbreuk vastgesteld.

Wat mag wel en wat mag niet? Afgezien van de creatieve designs op de slippers is de basis-vormgeving van de slippers vrij om na te maken. Daarentegen is het woordmerk Havaianas goed te beschermen. Maar de sfeer rond het merk is lastig te beschermen. De herkomst uit Brazilië doet veel associaties ontstaan en die wordt dan ook veel gebruikt door de concurrentie.

Zo zie je de kleuren van Brazilië, groen en geel, veel terug bij andere teenslippers. Maar ook de vlag van Brazilië, die veel op de slippers van Havaianas voorkomt, wordt door de concurrentie gebruikt. Mag dat? Kort gezegd: niemand mag een vlagmerk gebruiken, maar Havaianas is niet degene die het de concurrentie mag verbieden. Lees de case over vlagmerken om hier meer over te weten te komen.

Vlagmerk op teenslippers registreren?

Kun je een vlagmerk registreren?