4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Wat is een merk?

Als expert op het gebied van merkidentiteit weten we hoe belangrijk een sterk merk is. Maar wat is een merk eigenlijk? Hoewel dit begrip vaak voorkomt, is het toch goed om even stil te staan bij de definitie van een merk. We vertellen u graag meer! 

Publication

Wat is een merk?

Definitie van een merk 

Voordat we direct in de definitie van een merk duiken, kijken we eerst naar twee andere belangrijke begrippen; brand en branding. Onder een brand verstaan we alle elementen van een merk. Het gaat hier niet alleen om kleuren, texturen, geuren en geluiden, maar zelfs om woorden, zinnen én gedragingen om zo een product of dienst te identificeren. De manier waarop u uw merk bouwt, wordt branding genoemd. Kortom, een merk, ofwel brand, is een verzameling van alle expressies waarmee een product of dienst zichzelf onderscheidt van haar concurrenten en herkenbaar maakt voor haar doelgroepen. Klinkt logisch, toch?

Sterk merk creëren 

Nu we weten wat een merk precies inhoudt, is het natuurlijk de kunst om een krachtig merk op te bouwen. Een sterk merk wordt gevormd aan de hand van drie elementen. Allereerst zien we een krachtig merk als een product of dienst met een groot onderscheidend vermogen. Hoe groter de naamsbekendheid, hoe krachtiger. Om deze naamsbekendheid te creëren, moet er geïnvesteerd worden in marketing. Deze investering – in bijvoorbeeld reclames – draagt ook bij aan de kracht van een merk. En natuurlijk niet te vergeten; de verkoopcijfers. De combinatie van deze elementen vormen uiteindelijk de kern van uw merk.  

Beschermd merk of niet? 

Op het moment dat u een merk in de Benelux of EU inschrijft, wordt uw merk automatisch beschermd door het zogenoemde merkenrecht. In veel landen is de inschrijving van een merk verplicht. Op het moment dat een merk niet is ingeschreven, kan het merkenrecht ook niet worden ingeroepen. Zelfs niet als het een zeer krachtig merk is. Toch kunt u dan nog rekenen op het zogenoemde handelsnaamrecht. Dit recht beschermt uw merk tegen andere bedrijven die nagenoeg dezelfde naam gebruiken voor een onderneming binnen dezelfde branche als u. Helaas beschermt dit recht u niet tegen alles, zoals bijvoorbeeld het gebruik van logo’s. Daarom is een juiste inschrijving erg belangrijk. We raden u daarom aan om uw merk altijd in het merkenregister in te schrijven, zodat u ervan verzekerd bent dat uw merk beschermd wordt.  

Wat is het verschil tussen een merk, identiteit en logo?

Deze termen worden vaak door elkaar heen gebruikt, maar toch valt het volgende onderscheid te maken.

  • Een merk geeft een totaalbeeld dat mensen van uw bedrijf hebben. Een merk is wat er door het publiek gedacht, gevoeld en ervaren wordt bij uw onderneming.
  • De identiteit van het bedrijf draait daarentegen om de zichtbare elementen van het merk. Dat is wat uw merk concreet en herkenbaar maakt door bijvoorbeeld constante communicatie in het gebruikte kleurenpalet, stijl en verwoording.
  • Als laatste is het logo de visuele weergave die uw waarden, diensten en producten samenvat in een bepaalde vormgeving. Denk hierbij aan een plaatje van de naam van uw bedrijf dat is vormgegeven in een bepaald design of een icoon dat aansluit bij het merk.

Meer weten over merken? Bouma staat voor u klaar  

Heeft u een duidelijk beeld van de definitie van een merk, maar heeft u nog vragen of zoekt u naar gericht advies? De specialisten van Bouma staan klaar om u verder te helpen! Bekijk bijvoorbeeld onze tips om een passende bedrijfsnaam te bedenken of neem contact met ons op. We verdiepen ons graag in uw onderneming. U kunt onze vestiging in Rotterdam of Arnhem bereiken op werkdagen van maandag tot en met vrijdag via ons telefoonnummer, per mail of met behulp van het contactformulier op onze website. Liever langskomen? Laat het ons voorafgaand uw bezoek even weten. We horen graag van u.