4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Merkonderzoek

Door een merkonderzoek uit te voeren, worden oudere registraties geanalyseerd die een risico vormen voor het gebruik en de registratie van uw merk. Tijdens een merkonderzoek wordt gekeken hoeveel het merk lijkt op bestaande oudere merken. Bij een groot risico op een conflict met oudere merken, kan beter een ander merk worden gekozen. Als het conflictrisico aanvaardbaar lijkt, dan kan de aanvraag tot registratie van het merk worden voorbereid en eventueel aangepast op de gevonden oudere merken.

Publication

Merkonderzoek

Wat is merkonderzoek?

Door een merkonderzoek uit te voeren, worden oudere registraties geanalyseerd die een risico vormen voor het gebruik en de registratie van uw merk. Tijdens een merkonderzoek wordt gekeken hoeveel het merk lijkt op bestaande oudere merken. Bij een groot risico op een conflict met oudere merken, kan beter een ander merk worden gekozen. Als het conflictrisico aanvaardbaar lijkt, dan kan de aanvraag tot registratie van het merk worden voorbereid en eventueel aangepast op de gevonden oudere merken.

De kosten van een merkonderzoek

De kosten van een merkonderzoek zijn afhankelijk van de omvang van het onderzoek, de complexiteit, de methode van gegevensverzameling en het type bureau dat het onderzoek uitvoert. Een merkonderzoek op basis van een identiek onderzoek bieden wij u een tarief vanaf € 95,-. Als u een uitgebreid merkonderzoek wilt, om meer inzicht in alle risico’s te verkrijgen, dan bieden wij een tarief vanaf € 495,-.

Voorkom bezwaren met merkonderzoek

Een merkonderzoek wordt uitgevoerd om bezwaren van derden met oudere merken zoveel mogelijk te voorkomen. Door uw merk vroegtijdig te laten onderzoeken en te vergelijken met andere merken is de kans op conflicten kleiner dan wanneer u geen enkel vooronderzoek doet. We kunnen nooit garanderen dat een bezwaar kan worden voorkomen, maar met een uitgebreid onderzoek neemt een risico op bezwaar af met 70 tot 90 procent.

Welke soorten merkonderzoeken zijn er?

Handelsnaamonderzoek

Een handelsnaamonderzoek is een onderzoek waarbij er wordt gecontroleerd of de handelsnaam van het bedrijf, product of dienst al door een ander bedrijf is geregistreerd of in gebruik is. Er wordt gekeken of de handelsnaam beschikbaar is en of het in strijd is met andere handelsnamen.

Identiek onderzoek

Het identiek onderzoek richt zich op identieke oudere merken. Er wordt gekeken of er al identieke merknamen geregistreerd staan in het merkenregister.

Onderzoek naar overeenstemmende merken

Bij een gelijkenis of uitgebreid merkenonderzoek wordt nagegaan of er andere merken bestaan die sterk lijken op het merk dat u wilt registreren of gebruiken. Het onderzoek kijkt naar de klank, spelling, betekenis en visuele kenmerken die overeenkomen.

Gebruiksonderzoek

Het doel van een gebruiksonderzoek is om informatie te vinden of een bepaald merk al dan niet feitelijk wordt gebruikt door een derde. Als een merk langer dan 5 jaar geleden werd geregistreerd maar nooit is gebruik (of al 5 jaar niet meer wordt gebruikt) dan is de merkregistratie misschien ongeldig te verklaren. De merkregistratie is dan niet langer een obstakel voor u om het door u gewenste merk te registeren en te gebruiken.

Weigeringen en opposities voorkomen met merkonderzoeken

Een merkonderzoek wordt uitgevoerd problemen tijdens de aanvraagprocedure te voorkomen. In vrijwel alle landen wordt een merkregistratie geweigerd vanwege een beschrijvende merknaam. Maar het is merkenrechtelijk gezien ook niet toegestaan om uw merknaam dezelfde of een gelijkende naam te geven als het merk van een concurrent. Concurrenten mogen dan oppositie indienen maar er zijn ook Merkenregisters in een aantal landen die zelf uw aanvraag weigeren als men een ouder merk vindt dat in hun ogen teveel lijkt op uw merk. Door vooronderzoeken uit te laten voeren is de kans op opposities en weigeringen kleiner en de kans groter dat uw merk succesvol wordt geregistreerd.

Contact