4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Beeldmerk

Met behulp van een beeldmerk wordt er een stukje merkherkenning gecreëerd bij het publiek. Zie het als een soort figuur of afbeelding waardoor mensen direct denken aan een bedrijf. Neem bijvoorbeeld de appel van Apple of de Nike Swoosh. Met deze herkenbare elementen weten mensen precies over welk merk het gaat! Benieuwd naar meer? We leggen het graag uit.

Publication

Een beeldmerk: alles wat u moet weten

Wat is een beeldmerk?

Een beeldmerk is een pictogram, figuur of afbeelding waaraan een onderneming wordt herkend. Het gaat hierbij vaak om bepaalde vormen en kleuren die de visuele herkenning van het merk versterken. Vaak wordt een beeldmerk ingezet op verschillende marketing- en communicatiematerialen. Denk maar eens aan de website of op verpakkingen en in advertenties. Een beeldmerk is dus een belangrijk onderdeel om uw onderneming te vertegenwoordigen.

Is een beeldmerk hetzelfde als een logo?

Een beeldmerk is niet hetzelfde als een logo, maar het kan wel een onderdeel zijn van het logo. Klinkt misschien ingewikkeld, maar dat hoeft het niet te zijn! Heineken heeft bijvoorbeeld een logo waarin het beeldmerk verwerkt zit. Ook Nike maakt hier gebruik van. Zowel Heineken als Nike zijn voorbeelden van bedrijven die hun beeld- en woordmerk combineren. In het logo zijn zowel hun merknaam als beeldmerk duidelijk zichtbaar. Wij zelf noemen het logo als geheel dikwijls een “gecombineerd woord/beeldmerk” terwijl het figuratieve element uit het logo een “zuiver beeldmerk” noemen.

Beeldmerk of woordmerk?

Hoewel beeldmerk en woordmerk vaak door elkaar gebruikt worden, zijn deze begrippen logischerwijze niet hetzelfde. Om dit duidelijk uit te leggen, kijken we opnieuw naar het voorbeeld van Nike. In het logo is het woordmerk, ofwel de merknaam ‘Nike’ te zien, maar ook het visuele element; de Nike Swoosh. Het combineren van het beeld- en woordmerk zorgt voor een krachtige visuele uiting. Door deze elementen op consistente wijze te herhalen, treedt er uiteindelijk herkenning op bij het publiek. Dat is het uiteindelijke doel van zowel het beeld- als woordmerk! Doorgaans is het verstandig zowel voor het woordmerk als het beeldmerk separaat merkregistratie aan te vragen. Hierdoor ontstaat de beste bescherming met name op langere termijn, immers, beeldmerken zijn in de loop van de tijd vaker aan verandering onderhevig dan woordmerken.

Beeldmerk registreren

Natuurlijk wilt u niet dat anderen ook gebruikmaken van het beeldmerk van uw onderneming. Daarom is een beeldmerk registreren van groot belang. Met een merkregistratie bij merkenbureau Bouma worden uw rechten, copyrights en het ontwerp van uw beeldmerk vastgelegd. Hierdoor kunnen concurrenten uw beeldmerk niet zonder uw toestemming gebruiken en wordt de kans op het succesvol aanpakken van inbreuk vergroot. Tijdens het registreren van uw beeldmerk kiest u zelf waar u wilt dat uw merk beschermd is. Hierbij heeft u de keuze uit de Benelux, Europese Unie en internationaal in welk land dan ook. Wilt u meer advies ontvangen over het registreren van een beeldmerk? Neem dan contact op met de professionals van merkenbureau Bouma.