4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Een originele merknaam bedenken

Vrijwel iedere organisatie, groot of klein, heeft een naam nodig. Het is dan een goed idee om hier voldoende aandacht aan te besteden, zodat u een naam kiest die lang meegaat en op zichzelf al reclame maakt voor uw bedrijf. Hoe kiest u nu zo’n naam?

Publication

Een originele merknaam bedenken (8 tips)

Hoe beter de naam, hoe gemakkelijker deze bij uw doelgroep blijft hangen. Helaas is het verzinnen van zo’n naam niet altijd even makkelijk. Om u hier bij te helpen vindt u hieronder 7 tips die u helpen bij het bedenken van een goede merknaam.

1. Kies een naam die nog beschikbaar is

U kunt hier uw nieuwe merknaam checken. Dat is handig, want zo weet u zeker dat de naam die u voor ogen heeft nog niet in gebruik is door een ander merk of bedrijf. Maak hier dus gebruik van voordat u een definitieve keuze maakt.

2. Wees origineel en onderscheidend

Een gemiddelde consument komt iedere dag tientallen of zelfs honderden merknamen tegen. Het is daarom belangrijk om een beetje op te vallen met uw merknaam. Zorg daarom dat deze origineel en onderscheidend is.

3. Houdt rekening met cultuur- en taalverschillen

Misschien werkt een bepaalde naam wel ontzettend goed op Nederlandse bodem, maar wanneer u ooit beslist om ook in het buitenland te gaan ondernemen kan het zomaar zijn dat de naam hier niet meer geschikt voor is. Wellicht door cultuurverschil, omdat de naam in een andere taal iets heel anders betekent, of simpelweg omdat men de naam dan niet goed kan uitspreken.

4. Maak de naam niet te ingewikkeld

Een goede naam is gemakkelijk te onthouden, uit te spreken en op te schrijven. Zo maakt u het gemakkelijk voor uw doelgroep om over uw merk te praten. Hoe gemakkelijker de naam blijft hangen, hoe groter de kans is dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Dat levert u dus eigenlijk de gratis reclame op die in de introductie van deze blog reeds werd benoemd.

5. Voorkom verwarring en zorg voor merkbewaking

Wanneer uw naam enigszins lijkt op een bestaande naam, dan kan dit uiteindelijk afbreuk doen aan de waarde van uw merk. Er is een kans dat klanten die u zoeken bij uw concurrent terecht komen, alsmede dat de keuzes die uw concurrent maakt een negatieve invloed kunnen hebben op uw merk. Zorg dus dat uw merk niet verward kan worden met die van een ander.

Neem dus ook actie tegen gelijkende merken als u die op de markt ziet verschijnen of wanneer wij u attent maken op nieuw gedeponeerde merken die teveel op uw merk lijken. Dit is erg belangrijk en daarom bieden wij al onze klanten een jaar gratis merkbewaking aan op nieuw gedeponeerde merken die dicht bij uw merk in de buurt komen.

6. Ga voor tijdloos

Het doel van deze tip is om te voorkomen dat uw merknaam inhaakt op de huidige mode. Een goede merknaam is over vijf of tien jaar nog altijd relevant. Wanneer deze is gebaseerd op hetgeen nu populair is, wordt de kans aanzienlijk kleiner dat de merknaam over een aantal jaar nog steeds geschikt is.

7. Maak de naam niet beschrijvend

Het is belangrijk om de naam niet beschrijvend te maken met betrekking tot de producten en diensten die u aanbiedt. Beschrijvende merken worden immers afgekeurd door de merkenregisters omdat niet wordt voldaan aan het vereiste onderscheidend vermogen. Bovendien kunnen uw activiteiten na verloop van tijd namelijk veranderen, waardoor de naam niet meer relevant zou zijn. Het is zonde wanneer u uw naam dan moet veranderen, want dit kan ten koste gaan van de opgebouwde merktrouw onder uw klanten.

8. Kies voor een fantasienaam

Hiermee voorkomt u in de eerste plaats dat de naam te beschrijvend is en niet voor registratie in aanmerking komt. Bovendien komen concurrenten minder dicht bij deze naam omdat onderscheidende merknamen een betere bescherming mogelijk maken. FUNDA is oneindig veel sterker dan HuisTeKoop.NL

Kies de juiste bescherming

Wanneer u de bovenstaande tips toepast, komt u ongetwijfeld uit op een geschikte naam voor uw merk. Wanneer u die vervolgens controleert, zoals beschreven staat in de eerste tip, bent u goed voorbereid en kunt u gerust gaan ondernemen met uw nieuwe merk. Toch is het vervolgens belangrijk om nog een laatste zaak goed in te regelen.

Wanneer u een merknaam heeft bedacht, is het namelijk belangrijk om deze goed te beschermen. Met een merkregistratie regelt u dit gemakkelijk in. Indien uw merk niet geregistreerd staat, loopt u het risico dat een andere organisatie met uw merk aan de haal gaat. U heeft dan geen juridische onderbouwing waarmee u kunt aantonen dat het om uw naam gaat. Met een merkregistratie wordt het mogelijk om dit juist wel te doen. Uiteraard kunnen we u helpen bij dit proces, zodat u erop kunt vertrouwen dat uw merk op de juiste wijze wordt vastgelegd.

We helpen u graag

Heeft u nog vragen over het onderzoeken van een merknaam of het inregelen van de registratie en bescherming voor uw merk? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u, als merkenbureau. dan graag verder.

Contact