4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Waarom merkpositionering onmisbaar is

Met de juiste merkpositionering wordt het mogelijk om de unieke waarde van een product of dienst aan de klant te tonen. Op deze manier wordt een merk herkenbaar voor het publiek én onderscheidt het zich van concurrenten. Benieuwd naar meer over merkpositionering? In dit artikel vertellen we meer over dit topic.

Publication

Merkpositionering

Wat is merkpositionering?

Merkpositionering is eigenlijk de plek die een merk inneemt in het hoofd van consumenten. Eigenlijk hetgeen waar iemand direct aan denkt als iemand in contact komt met het merk. Denk bijvoorbeeld aan de lekkere burgers van de McDonald’s of de verfrissende cola van Coca Cola. Kortom, het zijn de gedachten van mensen wanneer ze aan een merk denken. Om een positieve merkervaring te realiseren bij het publiek, wordt de merkpositionering ook wel opgebouwd aan de hand van verschillende stappen. Allereerst is het belangrijk dat de merkidentiteit wordt bepaald. Wat is de boodschap van het merk dat kenbaar wordt gemaakt bij het publiek? Vervolgens is het van belang om de markt te analyseren en de strategie te bepalen om de gewenste positie in de markt te behalen. Zo is een strategie voor kinderspeelgoed natuurlijk heel anders dan voor een nieuw parfummerk!

Waarom is merkpositionering belangrijk voor een bedrijf?

Met merkpositionering wordt het voor bedrijven mogelijk om op te vallen in de markt. Vooral voor nieuwe merken is dit interessant, maar het wordt ook zeker ingezet voor bestaande merken. Door de merkpositionering op een krachtige manier in te zetten, wordt het merk zichtbaar in de markt en komt het onderscheidende vermogen naar voren. Dit helpt consumenten te overtuigen om juist voor dát ene merk te gaan, ten opzichte van dat andere. Met een sterke merkpositionering wordt het eenvoudiger om meer klanten te werven en te binden. Zeker op lange termijn kunnen bedrijven hier veel successen van verwachten!

Succesvolle voorbeelden

Coolblue

Dit is misschien wel het meest bekende voorbeeld van een sterke merkpositionering. Coolblue weet precies wat de behoeften zijn van hun klanten en hun DNA ‘alles voor een glimlach’ is in iedere activiteit doorgevoerd. Van het plaatsen van een bestelling tot de levering aan huis: Coolblue doet er alles aan om hun klanten blij te maken.

Amstel bier

Met een verhaal over vriendschap is Amstel bier altijd te koppelen aan een gezellig avondje! Het merk staat bekend om het hebben van een leuke tijd met leuke mensen. De vriendschap vormt dan ook hét DNA van Amstel bier.

Lego

Een aantal jaren geleden stond Lego bijna op het punt om failliet te gaan. Om die reden was het hard nodig om de merkpositionering helemaal anders aan te pakken. En met succes! Want het merk is opnieuw super populair. In het DNA van lego gaat alles over nieuwe dingen creëren, voor jong en oud. Dat maakt dit merk zo bijzonder.

Bekende modellen merkpositionering

Bij het realiseren van een krachtige merkpositionering komt best wel wat kijken. Zo is het als ondernemer van belang om rekening te houden met verschillende zaken én het is natuurlijk van belang om zo creatief mogelijk te zijn. Gelukkig zijn er een aantal verschillende modellen die ondernemers kunnen gebruiken om de positionering van hun merk op de juiste wijze in te steken.

Marketingmix

Het meest bekende merkpositioneringsmodel is de marketingmix. De mix staat voor 4 P’s, namelijk Product, Prijs, Personeel, Promotie en Plaats. Deze elementen vormen de basis van succesvolle marketingactiviteiten. Op deze pagina leest u meer over de inhoud van de marketingmix.

MDC-model

Het MDC-model beschrijft nauwkeurig het proces van positioneren. De afkorting staat dan ook voor Merk (identiteit), Doelgroep (relevantie) en Concurrenten (categorisatie). Vanuit deze elementen wordt verwacht dat ondernemers eerst de identiteit van het merk vaststellen. Daarna is het van belang om beslissingen te maken die relevant zijn voor de doelgroep. Ook is het van belang om duidelijk te maken op welke positie het merk staat ten opzichte van de concurrentie. Hier wordt het model in detail uitgewerkt.

Brand key model

Liever het merk in detail uitwerken? Dan is het brand key model de meest geschikte strategie die u hiervoor kunt gebruiken. Veel organisaties gebruiken dit model om de positionering van hun merk volledig vorm te geven. Het bestaat dan ook uit acht verschillende elementen. Hierbij wordt er bijvoorbeeld ook gekeken naar de voordelen, waarden en persoonlijkheid van een merk. In dit artikel wordt het brand key model stap voor stap beschreven.

Merkregistratie helpt

Hoe speelt een merkenbureau een rol in deze merkpositionering? Met een merkregistratie kunt u juridische stappen nemen tegen derden die aanhaken bij c.q. verwarring scheppen met uw merk. Dit helpt om te voorkomen dat uw investeringen in een zorgvuldig opgebouwde merkpositie worden aangetast