4k-wallpaper-architecture-bay-1485894 (1)

Woordmerk: wat is het en hoe kunt u het registreren?

Een sterk merk opbouwen en daarbij onderscheiden van concurrenten? Zorg dat uw woordmerk tot in de puntjes is uitgewerkt! Benieuwd wat een woordmerk precies is, wat bekende voorbeelden zijn én hoe u dit kunt registreren? In dit artikel zetten we alle informatie op een rij.

Publication

Woordmerk: Wat is het en hoe kunt u het registreren?

Wat is een woordmerk?

Een woordmerk is simpelweg een merk dat bestaat uit een woord of een combinatie van woorden die gebruikt worden om een product of dienst te onderscheiden van concurrenten. Het helpt consumenten om producten of diensten direct te herkennen en te onderscheiden van het andere aanbod. Eigenlijk moet elk merk goed kunnen worden uitgesproken door consumenten en daarom is een woordmerk van cruciale waarde voor de marketingstrategie van uw onderneming. Juridisch biedt een geregistreerd woordmerk bescherming tegen het ongeoorloofd gebruik door anderen. De eigenaar heeft bij registratie exclusieve rechten.

Is een woordmerk ook een logo?

Hoewel een woordmerk en logo vaak in dezelfde context terugkomen, verschillende de concepten wel degelijk van elkaar. Zo bestaat een woordmerk enkel uit tekst – vaak een bedrijfsnaam of een combinatie van woorden, terwijl een logo een grafisch symbool is dat het merk visueel vertegenwoordigt. Ook juridisch gezien zijn een woordmerk en logo verschillend van elkaar. Een woordmerk biedt bescherming voor de tekstuele naam, terwijl een logo dat uitsluitend doet voor het ontwerp. Kortom, woordmerk logo én logo woordmerk zijn zeker niet hetzelfde.

Voorbeelden van bekende woordmerken

Wist u dat u bijna dagelijks in aanraking komt met een groot aantal bekende woordmerken? Denk bijvoorbeeld aan woordmerken zoals Coca-Cola, Google of Apple. Dit zijn uitstekende voorbeelden van hoe bedrijven hun merkimago opbouwen én beschermen met behulp van een woordmerk. De merken gebruiken hun woordmerk om consistentie en daarbij herkenbaarheid te creëren in de communicatie en marketing. Zo is Coca-Cola wereldwijd bekend als een frisdrank van hoge kwaliteit. Een ander goed voorbeeld is Chocomel, wat hét merk is voor chocolademelk. Grote kans dat mensen eerder zeggen dat zij Chocomel willen bestellen, dan chocolademelk! Ook Google is een mooi voorbeeld dat wereldwijd bekend staat als toonaangevende zoekmachine. Voor Apple is het woordmerk gekoppeld aan innovatieve technologieproducten.

Hoe kunt u een woordmerk registreren?

Wilt u binnenkort uw woordmerk registreren? Dan is het van belang om een aantal stappen te doorlopen. Hieronder vindt u een overzicht van de zaken die u zorgvuldig moet nagaan.

Stap 1: merkonderzoek

Allereerst is het belangrijk om een grondig onderzoek uit te voeren om te controleren of uw gekozen woordmerk daadwerkelijk uniek is. Zo komt u er snel achter of het woordmerk al geregistreerd is door iemand anders. Dit kunt u eenvoudig nagaan met behulp van de diensten van Merkenbureau Bouma.

Stap 2: aanvraag indienen

Weet u zeker dat uw woordmerk voldoende uniek is? Dan kunt u het woordmerk deponeren bij een relevant merkenbureau. Hierbij heeft u bijvoorbeeld de keuze uit het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) of het Europese Merkbureau (EUIPO). In uw aanvraag is het belangrijk om te vermelden om welk woordmerk het gaat én voor welke producten en/of diensten u het woordmerk gebruikt.

Stap 3: kosten

Wanneer de woordmerk registratie aanvraag is ingediend, worden er kosten in rekening gebracht. Het is hierbij goed om te weten dat deze kosten variëren afhankelijk van het land of territoir en het aantal klassen waarvoor u het merk uiteindelijk wilt registreren. Vraag dit daarom altijd even na bij een professional. De experts van Merkenbureau Bouma helpen u graag verder met vragen over registraties.

Stap 4: controleren en goedkeuring

Uiteindelijk is het aan het merkenbureau om uw aanvraag te controleren en te beoordelen. Hierbij wordt er met name gekeken naar het onderscheidend vermogen. Wanneer hier sprake van is, wordt uw aanvraag goedgekeurd. Verder moet u rekening houden met mogelijke conflicten met oudere merken waar uw merk teveel op lijkt. De eigenaars van die merken kunnen uw gebruik en registratie proberen te beletten.

Enkel door registratie als merk verkrijgt u optimale juridische bescherming en exclusieve rechten op het gekozen woordmerk.

Contact